Man skal ikke lade sig slå ud af kendsgerninger! Det er dukkerne det bedste eksempel på!

mandag den 9. januar 2012

Hjemmelavede ting

Nogen gange er det dejligt at blive klogere! En af de ting jeg har det sværeste med når jeg ser dukketeater - der er når tingene ikke er lavet ordenligt. Alt for mange er gode - rigtig gode - dukkespillere ... og på grund af nød og alt muligt andet går de i gang med at lave dukker, scenografi og rekvisitter selv. (Jeg kender de fra mig selv!)

Desværre kan man også tit se på tingene hvis de er lavet af A4 karton i forskellige farver og en nylonstrømpe. Men hvad f***** skal vi gøre - os der elsker dukke og animationsteatret, vel vidende at det ikke er der pengene er. Det er rart at se hvordan nogen faktisk forstår at gøre den hjemmelavede stil til et plus for forestillingen. Dog vil jeg lige sige - som kritisk teatergænger: sørg for at lave tingene stabile og holdbare, det er sjældent dyrere i det lange løb, og man kan altså godt se en forskel: om man er bange forat spille med tingene fordi de er skrøbelige. Det bremser det gode og frie spil på scenen.

Jeg har fundet to billeder fra en scenografi som er meget hjemmelavet - sådan på den fede køkken-bords-måde:


Og lige detaljerne:



Stilen er naiv og børneagtig, men det virker som en rimelig visuel scenograf har været på færde. Det er skønt at se - og giver håb til alle der arbejder med teaterting hjemme. Vi skal hele tiden blive bedre. Looket kan være en del af forestillingen - men tingene skulle jo gerne kunne holde forestilling efter forestilling.

Jeg selv er super heldigat have en prof. teater fremstiller i huset - så mine ting er lavet så de holder, og det hjemmelavede look er yderst velkomment.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar