Man skal ikke lade sig slå ud af kendsgerninger! Det er dukkerne det bedste eksempel på!

mandag den 14. november 2011

Obludarium

Så er jeg kommet hjem fra Silkeborg Dukketeaterfestival - og det har været en oplevelsesrig og spændende weekend med masser af inspitation og ideer som ligger og bobler i baghovedet.

Selvom alle forestillingerne hver på deres måde havde noget at byde på vil jeg alligevel starte med at fortælle om weekendens største oplevelse: Forman Brothers "Obludarium" - et cirkus som tager publikum med på en rejse tilbage i tiden og til et sted i en ukendt del af verden. I et cirkustelt hvor elektriciteten ikke virker mere, og det er så sjovt når skuespillerne går hen til en far og beder ham om at kører dynamolysten: "so the children can see the strippers better" ...

Forestillingen er bygget op omkring de tanker cirkus havde i gamle dag: vise misfostre og mærkelighederne frem. Forestillingen er to en halv times vidunderlig underholdning og en helheds oplevelse som jeg ikke har oplevet andre steder. Jeg har set "Obludarium" for to år siden og ville se den igen i år. Heldigvis havde jeg nogen venner med - og det er rart at dele gode oplevelser. Vennerne forstod pludselig at godt teater er noget man rejser efter.


Forestillingens mest komiske indslag er uden tvivl de tre storhovedet tjekker som ikke vil blive sidden på deres stole - og så en desperat mand der prøver at få det hele til at lykkes. Det er underholdende og langsommeligt, men det bliver ikke for meget ... det kunne blive ved i timer og vi ville ikke blive trætte.


Deres vidunderlige Mester Jakel indslag er hylende morsom og originalt fundet på ...



Og selvfølgelig spiller dukkerne en stor rolle i forestillingen med på en genial måde: den fire meter høje marionet-hest er blot et eksempel. Lov mig at rejs efter denne forestilling, hvis den spiller ... den er hvert et øjeblik værd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar