Man skal ikke lade sig slå ud af kendsgerninger! Det er dukkerne det bedste eksempel på!

tirsdag den 3. april 2012

Jeppe - uden dukker

Selvom min store kærlighed jo ligger i dukke og animationsteatret, så må jeg jo indrømme at jeg også lavet andet teater. Blandt andet har jeg kastet mig ud i et rent selvmordsprojekt: Jeppe på Bjerget.

Faktisk har vi været ramt af flere ulykker: vores gode veninde Kathe trak sig ret pludseligt fra projektet, og hun skulle både af bearbejdet manus og været instruktør på forestillingen, og da det skete i sidste øjeblik, så var der ikke rigtig andre end mig der var så godt inden i stoffet at de kunne bearbejde det. Så det gik jeg i gang med. Så stod vi og manglede en instruktør. Da vi i forberedelses fasen havde nogen ønsker til hvem der skulle spille Jeppe og det viste sig at de var optaget andet steds, så blev jeg overtalt til selv at spille den. Det glædede jeg mig til - og nu var instruktør jobbet også ledigt. Men jeg vidste med det samme at en så stor og krævende rolle som Jeppe er kan ikke kombineres med en instruktør tjans. Julie, som var Kathes assistent sagde med det samme at hun ikke turde kaste sig ud i så stor en opgave. Heldigvis kunne Mathias August Borg se noget potentiale i stykket - og på en rejse til USA fik vi snakket det hele igennem - vi havde også en Line Knutzon forestilling i tankerne og så begyndte det hele at give mening. Da vi kom hjem satte jeg mig til computeren og skrev et manus, som vi kunne rette til undervejs. Men det var da en begyndelse. Julie var heldigvis stadig med som instruktør og rollerne faldt efterhånden på plads. Og så skete det ... i går:

Vi havde første prøve på scenen. Og det var forrygende sjovt. Kia Ambus skal spille Nille og Baronessen og hun spillede r**** ud af buskerne. Det var så sjov. Camilla List og Tina Nedergaard er et rigtig fint makkerpar som de to Pernille-figurer. Og selvom det var første gang, så smed Kia lige manus og spillede. Det gav lidt stress til os andre.

Mathias har en rigtig fin plan over forestillingens visuelle profil - og Kia Lundsgaard Horan sidder ved symaskinen og kører derud af. Jo jo, det skal nok blive en forestilling der er værd at se!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar