Man skal ikke lade sig slå ud af kendsgerninger! Det er dukkerne det bedste eksempel på!

fredag den 9. september 2011

Skattekammeret

Jeg har kigget lidt i billederne af alle mine dukker - og tror mig, der er mange. Gudskelov blev der vist rigtig mange på Næstved Museum i feb/mar. Alligevel vil jeg trække nogen af dem frem her - og det er virkelig nogen af mine favoritter. Ikke fordi de er specielt spilbare, men fordi de er hvem de er:


Dukkerne her er fra begyndelsen 1900 tallet. dDe er alle fra England, hvor de har været brugt til det der hedder "folkeligt dukketeater". Hovederne er skåret i træ - og kostumerne er fin syet. Jeg har købt dem på akutioner og loppemarkeder rundt om. Jeg kender ikke deres historie eller hvilken forestilling de har været med i, men jeg synes de er så smukke og enestående - ikke mindst pga deres alder.

Det sjove ved disse handskedukker er at de har ben. Det tyder meget på en Punch and Judy tradition - og ikke mindst tyder det på det har været hovedroller, som har kastet benene ud over scenekanten. I handsketeatret er det traditionelt kun hovedrollen der gør det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar