Man skal ikke lade sig slå ud af kendsgerninger! Det er dukkerne det bedste eksempel på!

søndag den 9. januar 2011

En jakel dukke bliver til ...

Processen i arbejdet med Jakel-dukkerne er ret langsommelig, men også spændende og udfordrende. Det hele starter med en pap mache masse som hovedformen bliver bygget op af. Det tager en evighed før det er gennemtør, men dette er meget vigtigt da farverne eller vil krakelere og blive grimt.


Jeg har arbejdet meget groft med dukkerne i starten, men har siden givet dem med sandpapir og forskellig masse, som igen har fået sandpapir.


Dukkerne er blevet malet og der har været fokus på at de skal ses fra en stor afstand, så de er grove i malearbejdet, og der er ikke så mange fine detaljer. På nærhold virker de grove, men på lang afstand virker de rigtig godt - og meget fine i farverne.




Hovedet passer til mine fingre, og har fået en gang meget skindende lak, da dette giver en næsten porcelænsagtigt overfalde. Jeg laver hullet i fingeren/halsen smal for at give et mere realistisk udtryk - dette ses bedst når tøjet kommer på. Dukkerne kan ellers nemt komme til at virke "tykke og fede" - og give mindre bevægelsesfrihed for spilleren.


Dukkerne får først en under-kjole på, som jeg siden kan bygge det rigtige kostume oven på. Allerede her bestemmes dukkens karakter. Jeg har lavet hænderne i stof, da jeg synes hænder i et stift materiale er umuligt at spille med - og giver uendeligt lange arme til dukkerne. Det er selvfølgelig en smagssag.




Nu skal der tænkes tøj og hovedbeklædning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar