Man skal ikke lade sig slå ud af kendsgerninger! Det er dukkerne det bedste eksempel på!

torsdag den 17. februar 2011

Begavet med dukketeatre

Til åbningen af udstillingen "Teaterdukker - håndholdt sjæl" dukkede en af mine gamle bekendte op - Gudrun Lykke. Vi har i gamle gamle dage arbejdet på nogen store teateropsætningener som jeg instruerede. Hun var i koret på "Elverhøj" og en muse i forestillingen "Dyveke" - hvor hun også syede alle musernes kostumer. Det var sjovt at se hende igen.

Da hun havde læst i avisen at jeg samlede dukketeatre, gik hun en tur i gemmerne, og fandt dette lille særlige Priors dukketeater frem. Hun havde købt det, men har ikke haft det stående fremme - for som hun sagde : Vi bor småt!


Jeg har aldrig set denne type teater før, hvor kulisserne - eller tabluerne - skydes ind fra siden. Det er foldede ark, som skæres ud - og passer ind i hullet i siden. Meget sjovt, men mest til udstilling, tror jeg. Det vil i hvert fald være svært at spille på dette lille teater.



Jeg fik også nogle små rolle efter og figurer med.


Det viste sig så at Gudrun Lykkes kusine er Hanne Nelander fra Priors dukketeatre. Og, I guder, hvor har jeg brugt meget tid i hendes lille butik, først i Købmagergade, dernæst i Fioltræde og til sidst inden den lukkede på Ø-Bro. Nu kan nogen af teatrenes ses i udstilling på Folketeatret, hvor der er åben i pausen til teatrets forestillinger. Det er bestemt et kig værd.




Kreativ foto: Morten Aagaard i badeværelset.

2 kommentarer:

  1. Hej Morten Aagaard !

    Tak for de herlige billeder. Jeg var ejer af et model c fra Priors. Dine billeder var som en tur ned af Memory Lane.

    Med venlig hilsen

    Poul Delving
    Bygaden 1
    4296 Nyrup

    SvarSlet
  2. Hej Poul

    Jeg har to priors dukketeatre som jeg utrolig gerne vil spille på, men det kniber med tiden ... men jeg lover at når der kommer gang i det skal jeg nok blogge om det.

    Morten

    SvarSlet