Man skal ikke lade sig slå ud af kendsgerninger! Det er dukkerne det bedste eksempel på!

søndag den 2. oktober 2011

Hotel Nikolaj

Dukke og animationsteatret er et vidt begreb, og derfor vil jeg lige fortælle om den fantastiske udstilling som Kunsthal Nikolaj har i øjeblikket. Den kører frem til 30. oktober - og hedder "Hotel Nikolaj". Det er en interaktiv udstilling, hvor man som gæst bliver lukket ind på det besynderlige hotel. Det er en udstilling der ligger tæt op af en teateroplevelse, men det er da også vennerne fra Teatro de los Sentidos der har skabt den.

Flere af Sentidos elementer går igen, og det er sådan en glæde at se dem fungere i udstillingssammenhænge.

En af den er "scenen" hvor man skriver et brev - i denne udstilling er det en flaskepost. Til dem? Til mig selv? Til nogen man ikke kender? Ja, det er et åbent spørgsmål. Men det er hyggeligt og grænseoverskridende at skrive en flaskepost.


Udstillingen bruger animation på super fine måder - eks ved hjælp af projektorer og skyggespil. Det skaber en utrolig flot ramme - og giver mulighed for at drømme og forestillingerne kan vokse lidt større end rummet i virkeligheden er.


Udstillingen arbejder også med hemmelige steder. Skuffer og skabe. Og man skal selv tage mod til at åbne dem og kigge efter. Det var sjovt at finde en strandkant i en skuffe. Og at - på ren Narnia manér - gå igennem et garderobeskab.


Selvfølgelig spiller duft og lyde også en kæmperolle i udstillingen, og dette duftpanel var det første man fik lyst til at pille ved. Der var masser af flasker og krukker med hver deres duft. Man sad og fik en ene erindring efter den anden. Det var en fin måde af åbne sanserne på inden man for alvor begav sin ind i hotellet.



Jeg elsker har udstillinger og teater smelter sammen og overrasker. Jeg følte faktisk at jeg var med i en on-going animationsforestilling.

Lov mig at skynd dig, tag ind og se den. Hotel Nikolaj er et besøg værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar